måndag 12 februari 2018

Idag för 39 år sedan

12/2 1979 : Den första brassen i svensk fotboll, Édson Rodrigues Monteiro, anländer till Malmö. MFF hyr 21-åringen ett år av EC Vitória för 100.000 kronor: han gör 10 matcher i B-laget innan han lånas ut till Division 3-laget Sölvesborg. Monteiro återvänder till Brasilien i slutet av juli.

Monteiro till Brandao.se, 2004: "[Houghton] var inte klok. När han bänkade mig hos juniorerna fick det vara nog. Då tog jag av mig tröjan och stack.  Jag kunde inte heller med hans trista spel. Målvakten sköt ut bollarna högt över plan mot motståndarens mål och hoppades att någon skulle ta ner och göra mål. Vad är det för en typ av fotboll? Spelar de så fortfarande? [...] Jag hamnade i någon slags politisk strid mellan klubbledningen och tränaren. Bobby Houghton hade inte blivit informerad om mig och gjorde därför allt för att sabotera affären. Han ville visa vem det var som bestämde i klubben.[...] Den där engelsmannen förändrade mitt liv. Hade det inte varit för att han korsat min väg hade jag kanske haft en annan framtid idag. Det han gjorde mot mig hoppas jag hans barn eller någon annan i hans närhet får uppleva. Först då kanske han förstår vad han gjorde mot mig."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar